Så här fort går det det när batterierna plötsligt tar eld och exploderar. Det verkar ju som bussen plötsligt självantände.

Vilken är risken på färjorna mellan Sverige och Finland och på alla andra färjor i världen, tar ett fordon eld bland hundratals andra, går det då att stoppa? Antagligen inte, hur då? Fartyget är då troligen utom räddning då det lär finnas fler batterifordon i lasten men dessutom lär värmen på bildäck bli så hög att även bensin- och dieseldrivna bilar tar eld, fartygets undre delar befinner sig snart i ett inferno och är utom räddning, jag tror att inget sprinklersystem i världen kan stoppa den kommande katastrofen.

Hur fort går det innan skeppet kapsejsar? Hur ska någon veta vilka batterifordon som är potentiella bomber? Går det att rädda passagerarna, all rök torde sprida sig som ett mörker uppåt, kan till och med stål och skott börja smälta av hettan, det borde ju bli uppåt två tusen grader varmt. Ja som en masugn ute på öppna havet, smältpunkten för järn är drygt 1500 grader.

En ostoppbar härdsmälta. Vad har Sjöfartsverket för strategi?

Mayday Mayday!